Regelmatig doe ik een circuitvorm in de klas met materiaal.
Vijf onderdelen en groepjes van vier. Ze krijgen ongeveer 7 minuten de tijd voor het werkje en dan nog 2 minuten om het weer netjes te maken voor de volgende groep.
Ze waren die middag erg onrustig, maar tijdens het samenwerken was er rust en hadden ze mijn hulp niet nodig.
Dit keer had ik de metalen tekenfiguren, geometrische lichamen, aankleedrekken, gekleurde cilinders en de nuancedoos.
Waarom werk ik met circuits?
Er zijn meerdere aspecten waarom ik dit graag inzet:
- samenwerken en overleggen
- materiaal weer onder de aandacht brengen
- groepsvorming
- Wachten op je beurt en opruimen.
Ik kies ervoor om zelf de groepjes samen te stellen. Ik kijk daarbij naar niveau en leeftijd en maak daar een afwisseling in, zodat ik zeker weet dat er kinderen in een groepje zitten die een ander kunnen helpen en het kunnen uitleggen.
Mocht je dit willen doen dan wil ik je graag meegeven om materiaal neer te leggen die kinderen al eens eerder aangeboden hebben gekregen of op z’n minst het grootste gros van de groep.
Een onderdeel kan je als een lesje doen, omdat je daar dan bij kan zitten om te ondersteunen. Dat heb ik met de metalen tekenfiguren gedaan.
Dit kon ik een keer uitleggen en daarna deden ze het zelf, zodat ik een rondje kon lopen.
Wanneer je materiaal kiest dat geen enkel kind herkent, dan ben je veel aan het rondlopen/uitleggen en wordt het een chaos.
Vergeet ook niet de tijd in te calculeren dat ze het opruimen en netjes maken voor de volgende ronde en bespreek vooraf met ze waarom dit belangrijk is.
Als alle circuits aan bod zijn geweest evalueer ik met de kinderen en stel ze vragen over wat ze gedaan hebben.
- Was het leuk?
- Wie heeft er iets gedaan wat hij nog niet wist? Hoe vind je dat nu?
- Hoe ging het samenwerken en kan je daar iets over vertellen?
- Heb je iemand leren kennen met wie je eigenlijk nooit samenwerkt? Vond je dat fijn? Wat vond je daar fijn aan?
Daarna ruimt elk groepje zijn eigen onderdeel op. Ze verdelen de taken onderling en als ze klaar zijn gaan ze weer naar hun plek.
#Montessori #montessorionderwijs
Circuitvorm in het Montessorionderwijs
« Ontwikkelen is groeien Juf worden was niet het eerste waar ik aan dacht »
Reactie plaatsen
Reacties